مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

تفاوت رزولوشن تلویزیون بر اساس کیفیت ؛ مقایسه 4K و FULL HD و HD

0 141
زمان مطالعه : 8 دقیقه

تفاوت رزولوشن تلویزیون بر اساس کیفیت ؛ مقایسه 4K و FULL HD و HD ؛ تلویزیون های هوشمند با ورودشان دنیا را به تسخیر خود دراورده اند و هر روز از طرف شرکت های زیادی هم چون سامسونگ، سونی، ال جی، پاناسونیک، توشیبا و … قابلیت های بیشتری به ان ها اضافه می شود . در این سال های اخیر قابلیت سه بعدی به تلویزیون ها اضافه شده است که از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است .

تلویزیون ها با نمایشگر های متعددی هم چون فورکی، فول اچ دی، اچ دی و … تولید می شوند که در بین ان ها فورکی با تعداد پیکسل های فراوانی که دارد تصاویر را با کیفیت خیلی بالاتری به نمایش در می اورد . تولید کنندگان برای اندازه و کیفیت نمایشگر هایشان از اعداد و ارقام استفاده می کنند . برای این که کیفیت نمایشگری را نشان دهند تعداد پیکسل های طول و عرض ان را اندازه می گیرند . مثلا طول و عرض نمایشگری ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل است که نشان دهنده ی کیفیت ان می باشد.

پیکسل ها خانه های نورانی بسیار ریز هستند که با کنار هم قرار گرفتند تصویر را تشکیل می دهند. اگر نمایشگری دارای ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل باشد عدد اول نشان دهنده ی تعداد ستون ها و عدد دوم نشان دهنده ی تعداد ردیف ها می باشد. شنیده ایم که می گویند کیفیت تصویر 16:9 است این به این معناست که در هر 9 ردیف 16 پیکسل وجود دارد.

«تفاوت رزولوشن تلویزیون» انواع رزولوشن

در تلویزیون های قدیمی برای بیان کیفیت صفحه نمایش از کلمه ی SD استفاده می کردند که دارای 480 پیکسل بودند . و کم کم با پیشرفت تلویزیون های نمایشگر های دیگری هم چون اچ دی، فول اچ دی و فورکی به وجود امدند . نمایشگر های اچ دی به نمایشگری گفته می شود که تصاویر را با 720 پیکسل به نمایش می گذارند . هم چنین نمایشگر فول اچ دی نمایشگری هستند که دارای 1080پیکسل می باشند و نمایش گر های فورکی هم تصاویر را با  ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل نشان می دهند.
رزولوشن های مختلف در تلویزیون

نمایشگر فورکی

در سال 2015 نمایشگر فورکی ۴K  پا به دنیا نهاد و با ورودش نقش تلویزیون های هوشمند را در عرصه ی تکنولوژی پررنگ تر کرد . این صفحه نمایش دارای کیفیت بسیار عالی نسبت به سایر صفحه نمایش ها است هم چنین دارای اندازه های بسیار بزرگ تر و قیمت خیلی بیشتری نیز هستند . در واقع هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد کیفیت تصاویر بهتر خواهد بود . صفحه نمایش فورکی دارای چهار هزار پیکسل می باشد که باعث شده تصاویر را با کیفیت فوق العاده به نمایش گذاشته شوند.

این پیکسل ها از اندازه ی خیلی کوچکی برخوردار هستند و نمی توان ان ها را با چشم نگاه کرد و برای دیدن ان نیاز به ذره بین است . نمایشگر های فورکی تعداد پیکسل ها را با رنگ های سبز و ابی و قرمز نشان می دهند و با این رنگ ها بهترین تصاویر را برای شما به نمایش در می اورند.
رزولوشن های مختلف در تلویزیون

 

 

تفاوت رزولوشن تلویزیون بر اساس کیفیت ؛ مقایسه 4K و FULL HD و HD

وقتی صحبت از فورکی می شود با کلمه ی اولترا اچ دی هم برخورد می کنیم که می توان گفت UHD و ۴K  تقریبا یکی هستند . کیفیت ان ها در نمایش دادن تصاویر تقریبا یک اندازه است . تعداد پیکسل های تشکیل دهنده ی صفحه نمایش UHD ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ می باشد . که طول و عرض ان 16 به 9 می باشد. و صفحه نمایش فورکی با کمی تفاوت دارای ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل می باشد که طول و عرض ان 19 به 10 می باشد.

صفحه نمایش های فورکی در ابتدا برای پروژکتور ها در سینما ساخته شد و کم کم در تلویزیون های خانگی جا باز کرد . قبل از تولید نمایشگر فورکی در سینماها وقتی در صندلی های جلو می نشستیت تعداد پیکسل ها به خوبی نمایان بودند برای این که بدون مشاهده ی پیکسل ها کاربران به دبدن فیلم با کیفیت بالا بپردازند.

نمایشگر فورکی به وجود امد که دارای تعداد بسیار زیادی پیکسل می باشد به طوری که در فاصله ی خیلی نزدیک هم نمی توان ان را مشاهده کرد . شرکت های بزرگی هم چون یوتیوب و امازون در پخش فیلم هایشان از نمایشگر فورکی استفاده می کنند که ویدیو ها را با کیفیت خیلی بالاتری نسبت به نمایشگر های دیگر نشان می دهند.

« تفاوت رزولوشن تلویزیون » نمایشگر فول اچ دی

نمایشگر های فول اچ دی دارای کیفیت بسیار عالی هستند و تصاویر را با تمامی جزئیات نمایش می دهند . تعداد رزولوشن های این نمایشگر به صورت افقی 1920 پیکسل و به صورت عمودی 1080 پیکسل می باشد . به علاوه این که به این صفحه نمایش ها فول اچ دی می گویند به ان 1080 هم گفته می شود . این نمایشگر ها  تصاویر را در تلویزیون هایی که دارای طول و عرض 16 به 9 هستند به بهترین شیوه ی ممکن نمایش می دهند . که این کار از طریق درگاه ورودی HDMI انجام می شود . QHD یا WQHD نوعی دیگر از نمایشگر ها هستند که دارای 1440 پیکسل یعنی چهار برابر نمایشگر های اچ دی می باشد. و تصاویر را با کیفیت خیلی بالاتری از اچ دی به نمایش می گذارند.

رزولوشن های مختلف در تلویزیون

اچ دی  HD

HD مخفف High definition می باشد . این صفحه نمایش دارای کیفیت بسیار عالی نسبت به SD در نمایش دادن تصاویر است . تولید کننده گان در بعضی مواقع در نمایشگر های فول اچ دی از اچ دی استفاده می کنند اگر شما از ویدیوی اچ دی بر روی نمایشگر های بزرگتر از 720 پیکسلی استفاده کنید کیفیت تصویر تا حد زیادی پایین می اید . و نمی توان بخشی از ویدیو را مشاهده کرد . اما اگر فیلم های اچ دی را روی نمایشگری که تعداد پیکسل های ان کم تر از 720 باشد مثلا SD اجرا کرد تصاویر به صورت کامل و با کیفیت خیلی بهتر نمایش داده می شوند.

« حتما بخوانید  فناوری HDR و HLG در تلویزیون چیست و چه کاربردی دارند؟

ویدیو های اچ دی از محبوبیت بیشتر نسبت به سایر ویدیوهای دیگر برخوردار هستند چون نسبت به ان ها قیمت کم تر و کیفیت بالاتری هستند. شما با استفاده از این صفحه نمایش می توانید بسیاری از بازی های تولید شده را با کیفیت بالا انجام دهید. یکی از قابلیت هایی که این نمایشگر دارد تغیر رزولوشن در انجام بازی است . که شما می توانید با ورود به تنظیمات هر بازی در قسمت های Display، Video، Graphic رزولوشن ان را تغییر دهید.
رزولوشن های مختلف در تلویزیون

تفاوت نمایشگر فورکی و فول اچ دی

نمایشگر فورکی ۴K از کیفیت خیلی بالا تری نسبت به نمایشگر فول اچ دی برخوردار است و دلیل ان هم این است که تعداد رزولوشن های به کار رفته در ان هم از نظر ارتفاع و هم عرض خیلی بیشتر از فول اچ دی می باشد . در واقع کیفیت تصویر در نمایشگر های فورکی چهار برابر نمایشگر های فول اچ دی است . از نظر اندازه هم اندازه ی نمایشگرهای فورکی دو برابر صفحه نمایش فول اچ دی می باشد.

تلویزیون های فورکی دارای قابلیت ارتقا دهنده هستند و در مواردی که تصاویر به رزولوشن بیشتری احتیاج دارند . تا تصاویر را با کیفیت بالا به نمایش بگذارند تعداد پیکسل ها را افزایش می دهد و تصاویر طبیعی تر نشان داده می شوند. در حالی که سایر نمایشگر ها از این قابلیت برخوردار نیستند.
نمایشگر فورکی تصاویر را بسیار طبیعی تر از فول اچ دی به نمایش می گذارد. البته در نمایشگر های فورکی نباید با فاصله ی خیلی زیاد از تلویزیون بنشینید چون نمی توانید تماتمی جزئیات را به خوبی ببنید.
رزولوشن تلویزیون

 

تفاوت میان فرمت های تصویری استاندارد-hd-full- hd چیست

HD-full hd چیست ؟
High Definition Videoیا HD Video به سیستم ویدئویی گفته میشود که وضوح تصویر بالاتری نسبت به سیستم های استاندارد ویدئویی که Standard Definition نامیده میشوند دارند. سیستم های ویدیویی استاندارد شامل PAL ,NTSC , SECAM که حتما نام آنها را روی تلویزیون خود دیده اید دارای وضوح تصویر 486 خط هستند. در حالی که ویدئو های HD دارای 720 یا 1080 خط میباشند و این به معنای کیفیت بالاتر تصاویر است.

 

به طور کلی فرمت HD به دو گروه اساسی تقسیم بندی میشود: i و p

منظور از i و p در فرمت HD چیست؟

فرمت i: این حرف که از ابتدای کلمه interlace گرفته شده نشان دهنده این موضوع است که در این فرمت تمام پیکسل ها و خطوط در یک زمان پرداازش نمیشوند بلکه در ابتدا تعدادی از پیکسل ها پردازش می شود و در مدت زمان اندکی بقیه پیکسلهای باقی مانده پردازش میشود. به عنوان مثال 6 پیکسل را تصور کنید که هر کدام یک عدد مشخص از 1 تا 6 دارند. حال میخواهیم این 6 پیکسل را در حالت interlace پردازش کنیم. پس در این روش ابتدا پیکسلهای زوج را پردازش میکنیم، یعنی 2، 4 و 6. بعد از این موضوع دقیقا پیکسل های فرد 1، 3 و 5 مورد پردازش قرار میگیرند. با این روش تمام پیکسل ها با اختلاف زمان کمتری نسبت به یکدیگر پردازش میشوند. البته این روش یک مشکل دارد و آن هم ایجاد لرزش تصویر یا Flicker در هنگام افزایش اندازه تصویر وسرعت تعویض فریم ها است.
فرمت p: این فرمت نوع توسعه یافته فرمت i است که امروزه در بعضی از تلویزیون های جدید مشاهده میشود. در بیان ساده می توان بزرگترین تفاوت فرمت p با i را در نحوه پردازش پیکسل ها و خطوط دانست. به طور کلی در فرمت progressive تمام خطوط و پیکسل ها در یک زمان پردازش می شود. پس به همین علت تصاویری که براساس این فرمت ساخته میشود فاقد هرگونه لرزش یا Flicker خواهد بود .

به طور کلی فرمت تصویر و تلویزیون ها به سه گروه اصلی تقسیم بندی میشوند:

فرمت استاندارد: در این حالت تصاویر از دقت 720 پیکسل به صورت افقی و 480 پیکسل به صورت عمودی برخوردارند که معمولا در تلویزیون های استاندارد دیده میشود.این همان کیفیت فیلمهای dvd موجود در بازار است. این گونه دیسکها را چه با کابل HDMI و چه با کابل S-VIDEO وصل کنیم یک کیفیت را به ما ارائه میدهند. البته این نکته را فراموش نکنید که اگر دستگاه پخش دی وی دی شما قابلیت پردازش و بهبود تصویر را دارد، حتما از کابل HDMI استفاده کنید.

فرمت HD: در فرمت HD کاربر قادر خواهد بود تصاویر را با دقت 1280 پیکسل به صورت افقی و 720 پیکسل به صورت عمودی مشاهده کند که در این صورت کیفیت قابل مشاهده بهبود فراوانی می یابد.

 

فرمت Full HD: در فرمت Full HD کیفیت تصویر به بهترین حد خود می رسد و کاربر قادر خواهد بود کوچکترین جزئیات تصویر را به راحتی مشاهده کند. در این فرمت تصویر حداکثر 1920 پیکسل به صورت افقی و 1080 پیکسل به صورت عمودی قابل مشاهده خواهد بود. پس به همین علت به این نوع فرمت 1080 نیز اطلاق میشود که در کل نشان دهنده حداکثر پیکسل های تصویر در حالت عمودی است.

مزیت تصویر HD به سیستمهای استاندارد فعلی ( PAL,NTSC,SECAM) در چیست؟

سه مورد تفاوت اساسی بین HDTV و آنچه بنام تلویزیون استاندارد مشهور است(یعنی NTSC , PAL , SECAM )وجود دارد. این سه مورد عبارتند از : افزایش رزولوشن تصویر، استفاده از نسبت تصویر عریض 16:9 به عنوان استاندارد و توانایی پشتیبانی از صدای چند کاناله مانند دالبی دیجیتال هستند.

امیدواریم از خواندن متن « تفاوت رزولوشن تلویزیون بر اساس کیفیت ؛ مقایسه 4K و FULL HD و HD » لذت برده باشید . پاسخ گوی همه ی سوالات شما شده باشیم.

بیشتر بخوانید :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .