مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

کولر گازی ؛ راهنمای خرید کولرگازی و بهترین انتخاب

1 205
زمان مطالعه : 27 دقیقه

تمامی دستگاههایی که از چرخه ی سرمایشی مبتنی بر تراکم و انبساط گاز پیروی می کنند کولر گازی نامیده می شوند.و کسانی که  از کولر ابی استفاده می کنند و از کولر گازی استفاده نکرده اند ممکن است پیشفرض نادرستی از این دستگاه برقی داشته باشند ان هم این است که یک شلنگ گاز هم شاید برای اتصال به کولر مورد نیاز است اما باید عرض کنم که اصلا چنین نیست و این دستگاه از گاز شهری استفاده نمی کند و همانند یخچال فعالیت کرده و از فرایند تبدیل گاز به مایع بهره می برد و این مایع برای تبدیل شدن دوباره به گاز ، گرمای محیط اطرافش را می گیرد و به همین دلیل باعث خنک شدن محیط می شود.

کولر گازی یک نوع سیستم تهویه ی مطبوع است که با تراکم و انبساط گاز عملیات سرماسازی را انجام می دهد. با گرم شدن هوا ، وجود وسایل خنک کننده مانند کولر گازی، آبی و یا پنکه برای هر خانه ای لازم و ضروری به نظر می رسد.امروزه کولر گازی در بین سایر وسایل خنک کننده از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا عملکرد مناسبی در تهویه ی هوا داشته و به سرعت گرمای محیط را کاهش می دهد.تابستان فرا رسیده و هوای گرمش صبر و طاقت را از آدم می گیرد ، با توجه به هوای گرم تابستان پیش بینی می شود که باید 24 ساعت شبانه روز کولر روشن باشد ( البته اگر پدران اجازه دهند ) بنابراین برای خرید چنین محصول پرمصرفی راهنمای خرید لازم و ضروری است.

انواع کولر گازی در بازار وجود دارد که مطمئنا باعث گمراهی و سردرگمی خریداران می شوند ؛ لذا لازم است اطلاعاتی جامع و کامل در مورد کولر گازی داشته باشید بعد برای خرید راهی بازار شوید. برای خرید کولر گازی نکاتی حائز اهمیت اعم از متراژ محل مورد نظر ، تعداد پنجره ها، ساعات استفاده ، کاربری مکان ، تعداد افراد ساکن و زاویه تابش نور در محیط باید مورد توجه قرار گیرند که در ادامه بیشتر درباره ی این موارد و تاثیرشان بحث می کنیم.

آیا کولر آبی مناسبتر است!؟

اگر از کاربران سیستم خنک کننده ی آبی هستید حتما عادت خود را ترک کنید و به جمع دوستداران کولرهای گازی بپیوندید؛ چند سال پیش بر روی پشت بام همه ی خانه ها یک دستگاه آبی رنگ ، دیده می شد که به خاطر تابش آفتاب رنگ ورویی بر آن نمانده بود و بر اثربارش برف و باران زمستان ، بعضی قسمتهای آن زنگ زده بود ؛ البته ناگفته نماند که این ظاهر نامناسب بسیار محبوب و پرکاربرد بود ، به نحوی  که تحمل تابستان بدون این کالای بی رنگ و زنگ زده، برای هیچ کس ممکن نبود. کولر آبی معروف و نام آشنا ، امروزه دیگر مثل گذشته کاربرد ندارد و کولر گازی جایگزین خوبی برای آن شده است.
از جمله معایب کولرهای آبی می توان به افزایش هزینه ی ساختمان سازی جهت ایجاد کانال کشی عمودی و افقی ، کاهش دادن متراژ مفید ساختمان ، ایجاد محیط مناسب برای رشد انواع باکتری ، ویروس و میکروب ، وارد شدن انواع سروصدا و گردوغبار اشاره کرد.البته یک ویژگی مثبت کولرهای آبی ، مصرف کمتر برق نسبت به کولرهای گازی میباشد.

مزایا

کم مصرف بودن نسبت به کولرهای گازی

معایب

افزایش هزینه ی ساختمان سازی ،جهت کانال کشی
وارد شدن انواع گرد و غبار و سرو صدا
رشد انواع میکروب و باکتری

همزمان با پیشرفت صنعت و تکنولوژی ، صنعت کولر سازی نیز  متحول شد و شرکتهای سازنده ی کولربه فکر بالابردن کیفیت و قابلیت های کولرها افتادند و با ارئه ی کولرهای گازی متنوع تابستان را برای همه ی مصرف کنندگان این دستگاه لذت بخش کردند؛ از جمله مزیتهایی که این دستگاه دارد ، مجهز به سیستم تصفیه ی هوا جهت از بین بردن گرد وغبار و ویروس و باکتری ؛عدم از بین رفتن فضا برای کانال کشی ؛داشتن قابلیت سرمایش همراه با گرمایش ؛نبود صدای اضافی ؛ عدم وابستگی به شیلنگ اب یا پر کردن مکرر؛قدرت پرتاب باد خیلی بیشتر ؛خنک کنندگی اتوماتیک چرحان در 4 طرف ؛داشتن تایمر برای روشن یا خاموش شدن ؛خنک کنندگی کل فضا به یک اندازه ؛ سنسور حضور در کولر گازی های پیرشرفته،قابلیت تنظیم دما و رطوبت هوا، بهینه سازی مصرف انرژی، قابلیت سرمایش و گرمایش ؛ قابلیت تعین جهت وزش و تعین دمای مورد ظر برای خنک کنندگی ؛تعین زمان روشن بودن؛تعین سرعت فن ؛ تعین نوع هوا سرد یا شرجی یا فقط فن یا اتوماتیک و گرم و  از همه
مهمتر نمایشگر بر روی کنترل یا بدنه ؛ داشتن ریموت کنترل و….می باشد.

کولر گازی و انواع آن

کولر گازی فرایندی را تعریف می کند که طی آن گاز به مایع تبدیل می شود و با تبدیل مایع به گاز، سرما تولید میکند و گرمای محیط گرفته می شود.کولرهای گازی دارای اشکال و انوع مختلفی هستند که کاربردهای متفاوتی نیز دارند و با توجه به شرایط و محیط مورد نظر نسبت به انتخاب آنها باید اقدام کرد.

کولرهای گازی به دو دسته ی خانگی و تجاری – صنعتی تقسیم می شوند.که هر کدام دارای زیر مجموعه هایی نیز می باشند :

کولرهای خانگی به سه دسته ی پنجره ای ،اسپلیت های دیواری ،متحرک یا پرتابل یاهمان ایستاده تقسیم می شوند.

همچنین کولرهای صنعتی – تجاری نیز به سه دسته ی:

کولر سقفی زمینی ، کولر سقفی ، کولر داکت تقسیم می شوند.

کولرهای پنجره ای « window air conditioner»

در کولرهای گازی پنجره ای فن سیستم و کمپرسور در یک محفظه قرار گرفته اند به همین جهت به کولرهای پنجره ای ، کولرهای یک تکه نیز گفته می شود و از قدیمی ترین کولرهای گازی میباشند ؛کولرهای گازی از نوع پنجره ای معمولا مصرف بالاتری دارند ؛ به نسبت سایر کولرهای گازی دیگر مانند اسپلیت های دیواری امکانات محدودی دارند ، اما  به راحتی نصب می شوند و به راحتی هم تمیز می شوند و حمل و نقل آنها آسان است ؛کولر گازی پنجره ای به آسانی در پنجره ی مورد نظر قرار می گیرد و لی این نکته را فراموش نکنید که هنگام خرید به ابعاد پنجره توجه کنید و با توجه به آن کولر گازی مورد نظر خود را انتخاب کنید ، با توجه به اینکه دستگاه در داخل پنجره قرار می گیرد و بخش پشتی ِ کولر گازی در بیرون اتاق قرار دارد، لذا صدای پایینی برای ساکنین اتاق دارد. با اتمام فصل زمستان ، می توان به راحتی کولر پنجره ای را از پنجره خارج کرد وآن را تا شروع مجدد فصل سرما ، در مکانی امن نگهداری کرد

مزایا

عدم نیاز به سیم کشی جداگانه
عدم نیاز به سوراخ کردن دیوار و عبور دادن لوله ی مسی
قیمت پایین
حمل و نقل آُسان و راحت

معایب

بهره بردن از سیستم یک کاره ی سرمایشی
غیرقابل استفاده در محیط بسته

از بین بردن فضای دید و نورد دهی پنجره
وزن زیاد
مصرف برق بالا و سرو صدای زیاد

اسپلیت دیواری

از رایج ترین کولرهای گازی ، اسپلیت است ؛ که به معنی دو تکه می باشد و در واقع  اسپلیت ها ، کولرهای گازی دو تکه هستند  منظور از دو تکه بودن کولر گازی این است که  پنل کولر گازی که در داخل ساختمان نصب می شود ئ همه کنترل ها برروی ان قرار دارد و تکه بعدی هم متور یا کمپرسور ان است که در بیرون اتاق قرار می گیرد و معمولا قدرت و روال سرمایش و گرمایش از انجا تولید می شود . این دو بخش داخلی و خارجی توسط یک لوله ی مسی عایق شده و کابل ارتباطی به همدیگر وصل می شوند ؛بخش داخلی « INDOOR» و بخش خارجی « OUTDOOR» ؛به بخش داخلی پانل داخلی گفته می شود و به بخش خارجی کمپرسور یا متور هم  گفته می شود . چون کمپرسور دستگاه در بخش خارجی تعبیه شده است لذا سر و صدای و لرزش ناشی از کارکردن کولر در محیط پخش نمی شود و باعث ناراحتی کاربران نمی گردد. اسپلیت های دیواری برای اتاق های بدون پنجره نیز بسیار مناسب می باشند و بازدهی بالاتری نسبت به کولرهای گازی پنجره ای دارند و مصرف پایینتری نیز دارند.

کولرهاي گازي ديواري يا اسليپت
موتور و پنل داخلی که بوسیله ی لوله ی مسی به هم متصل هستند باید فاصله ای برابر 5 تا 10 متر داشته باشند.قیمت کولرهای اسپلیت مشخص است که باید از کولرهای یک کاره ی پنجره ای بیشتر باشد؛باور کنید این اختلاف قیمت از نظر من که چند سال است در این زمینه تجربه دارم آنقدر زیاد نیست که این ارزشها و مزایا را به خاطر ان نادیده بگیرید . شاید در حد 300 هزار تومان گرانتر باشد .مساله این است که مصرف برق و انرژی به مراتب پایینتر کولرهای اسپلیت در طول زمان این افزایش قیمت را به راحتی آب خوردن ، جبران می کند. در طراحی کولرهای اسپلیت به زیبایی فضای داخلی هم توجه شده است و لوله ی مسی انتقال حرارت را به بیرون منتقل می کنند ، تا اصلا جلوی دید نباشد . مسلماً رد کردن لوله و اتصال برق و باز کردن پنل داخلی به یک نصاب حرفه ای نیاز دارد ؛ نصب کولرهای گازی اسپلیت کار هر  کسی نیست. تجربه من از نصاب های ناوارد این است که اگر می خواهید کولر تازه خریداری شده شما اوراق نشود یا زیر بار خط و خراش ساییده نشود ان را به سرویس کار ماهری بدهید . باور کنید بارها پیش امده که کولر تازه خرید شده توسط یک نصب اشتباه خراب شده  از ونوع پیدا کردن صدا یا عدم انتقال سرمایش و گرمایش کافی که حتی اشتباها به تعمیرگاه برده شده در حالی که با محکم کردن یک پیچ حل می شد . حالا هزینه های مراجعه مکرر و حمل و معطلی مشتری هم یک طرف. مورد داشتیم با نصب استباه کولری دچار صدا شده و مشتری مجبور به تعویض قطعه ای شده. 

اما خوشحالم خدمتتان عرض کنم که شما با اگاهی که دارید می توانید جلوی این اشتباه را بگیرید . کالا را گارانتی کنید و به شرکت گارانتی بگویید بهترین نصاب را معرفی کند و از نصاب خواهش کنید که بهترین سرویس کارش را بفرستد و البته باتجربه ترین را .و حتما قبل از امدن از کسی که می اید سابقه کارش را بپسید و به افراد کاردان بسپارید . کسانی که در هنگام توافق اولیه و صحبت کردن پول اضافه در خواست می کنند فکر می کنم  برخلاف طرز فکر اکثر مردم بهترین افزراد هستند. چونکه انان پول تجربه خود را می گیرند. و شما یک عمر کالای خریداری شده ات به صورت مفید کار می کند. و اینجا سرمایه شما حفظ ئو اعصاب شما ارام می گیرد.

مزایا

دو کار همزمان: سیستم سرمایشی -گرمایشی
عملکرد بی صدا
قابل نصب در محیط بسته و باز
قابلیت جذب گرد و غبار هوا و کاهش آلودگی هوا
قابلیت کنترل دمای محیط به اندازه ی دلخواه
مجهز به فیلترهای ضد آلرژی
توان و ظرفیت بالا در گرم کردن و سرد کردن محیط

معایب
مصرف انرژی بالا و قیمت بالا

شیوه ی کار کردن کولرگازی اسپلیت

گاز فرئون سرد وقتی وارد کمپرسور شد ، دما و فشارش بالا می رود  و این گاز  گرم وارد کویل شده و حرارتشان پایین می آید  و به مایع تبدیل می شوند؛ این فرئون مایع به شیر انبساط می رود و تبخیر می شود و تبدیل به گاز سرد می شودد و این گازها وارد کویل می شوند و گرمای محیط را می گیرند و سپس دمای اتاق پایین می آید.این سیستم های تهویه دارای فیلترهایی هستند که باعث تمیز شدن و گرفتن ذرات گردو غبار موجود در محیط می شوندو حتی رطوبت محیط را نیز در حد مطلوب و مناسب نگه می دارند.

کولر گازی متحرک یا پرتابل
از ویژگی های آشکار این نوع کولرهای گازی قابل حمل بودن آنهاست، جابجایی این کولرها بوسیله ی چرخ هایی که در زیر دستگاه قرار دارند انجام می گیرد.و نیازی به اتصال به متور نیست.

 

 

 

تعیین ظرفیت مناسب« BTU» کولر گازی

قدرت یا ظرفیت کولر گازی با واحدی به نام BTU مشخص می شود ؛ که به مع
نی سرمایش در واحد زمان است. به صورت مضربی در ادبیات بازاری 1000 یا چند هزار بودن را اعلام می کنند .  ظرفیت کولرهای گازی با واحد عددی BTU  « واحد حرارتی بریتانیا» بیان می شود؛ « British Thermal Unit » واحد اندازه گیری گرمایی می باشد .

 به  مقدار گرمایی که باعث افزایش دمای یک پوند آب « 453 گرم » از 60 درجه ی فارنهایت به 61 درجه ی فارنهایت می شود؛ یک بی تی یو خوانده می شود.

 به زبان ساده تر ؛ به طور عامیانه از این عدد به عنوان ظرفیت سرمایشی دستگاه نام برده می شود ؛ هر چه این معیار عدد بیشتری را نشان دهد میزان سرمای تولید شده در واحد زمان نیز بیشتر می شود ، در واقع  هر چه این عدد بزرگتر باشد توان سرماسازی و گرماسازی کولر نیز بیشتر می گردد و قیمت کولر نیز متناسب با آن بالا می رود.عدد مربوط به  ظرفیت سرماسازی بر روی برچسب پشت کولرها زده شده و یا می توان از روی کاتالوگ مربوط به محصول « BTU » آن را فهمید. کولرهای بزرگتر و پرقدرت تر« BTU بالاتر »  همیشه بهترین نیستد بلکه باید با توجه به شرایط محل زندگی و مساحت مکان و… BTU مناسب مکان مورد نظر را پیدا کرد و متناسب با آن کولر گازی انتخاب کنید و بخرید. چرا که اگر کولر گازی شما بزرگتر باشد هم هزینه و هم مصف ان و هم سایز و فضایی که می یگرد بیشتر می شود و تعداد دفعاتی که اتوماتیک می کند بیشتر است .

BTU مناسب ساختمان شما کدام است؟

یک را ه حل ساده برای یافتن بی تی یو مناسب برای مکانهای مختلف؛ بله برای هر مکانی با توجه به شرایط و موقعیتی که دارد متفاوت است ، برای مکانهایی که تقریبا در وسط ساختمانها قرار گرفته اند و اطراف آنها را ساختمانهایی فراگرفته و به عبارتی پوشیده هستند ، به ازای هر متر مربع 600 تا 400 BTU  محاسبه کنید و برای مکانهایی که نزدکی پشت بام قرار دارند و در طبقات فوقانی واقع شده اند به ازاری هر یک متر مربع 800 تا 600 BTU  در نظر بگیرید.در ضمن فراموش نکنید که آفتابگیر بودن نیز در محاسبه ی BTU  مناسب مکان شما تاثیر گذار است و برای مکانهایی که آفتابگیر هستند 10% به مقدار محاسبه شده اضافه کنید و برای مکانهایی که آفتابگیر نیستند می توانید 10 % از مقدار حساب شده کم کنید. در مناطق حاره ای حداقل ظرفیت کولر گازی 12000 بی تی یو می باشد بنابراین کمپرسور با ظرفیتهای پایینتر در این مناطق کاربرد ندارند و خرید واستفاده از آنها به صرفه نخواهد بود.کمپرسور حاره ای که مخصوص مناطق حاره ای  و تروپیکال است از ظرفیت 12000 به بالا ساخته می شود و انواع روتاری یا اسکرول را دربر می گیرد.

 

مساحت مکان مورد نظر

برای انتخاب یک کولر گازی مناسب باید به مساحت و بزرگی فضا ، تعداد افراد ساکن در محیط و تعداد دستگاه هایی که از خود گرما تولید می کنند را در نظر داشت و ظرفیت دستگاه را با توجه به این چند موضوع تعیین کرد.اگر دستگاهی با ظرفیت بیشتر از حد نیاز انتخاب کنید ، دمای محیط سریعا به دمای مطلوب و مورد نیاز می رسد و دائما کمپرسور دستگاه در حال خاموش و روشن شدن می باشد که نهایتا منجر به کاهش عمر کمپرسور می گردد و اگر دستگاهی با ظرفیت سرمایشی پایینتر از حد نیاز تهیه کنید ، کولر توانایی کاهش دادن دمای محیط و رسیدن به دمای مطلوب را نخواهد داشت.

بر طبق فرمولی که برای محاسبه ی توان سرمایشی کولر گازی ارائه شده است ، با ضرب کردن عدد 400 در متراژ مکان موردنظر ، می توان کولر گازی مناسب محیط را پیدا کرد . برای نمونه اگر مساحت مکان مورد نظر40 متر باشد ، کولر گازی 16000 مناسب است.

اما ممکن است برای بعضی از خریداران سوال باشد که آیا برای مکانی با مساحت بالای 100 متر ، مثلا برای خانه ای که زیربنایش 120 متر است ، چه تعداد کولر گازی می تواند محیط را خنک نگه دارد؟! اگر مساحت خونتون بالای 100 متر است دو راه دارید ، یکی اینکه یک کولر 36000 برای کل خونه بخرید یا اینکه یک کولر 20000 برای هال و پذیرایی و یک کولر 10000 برای اتاق خواب بخرید ، در این حالت امکان کنترل سرمای هر یک از بخش ها بصورت جداگانه ممکن است .

 

توان سرمايش کولرهاي گازي بر حسب مساحتاتاق تغيير مي کنند و اگر مساحت مکان کم باشد طبيعتا توان سرمايشي نيز کم خواهد بود

تعداد و نوع پنجره

تعداد پنجره هایی که در اتاق مورد نظر وجود  دارند و نوع آنها نیز در انتخاب کولر تاثیر دارد .هر چه میزان پنجره کمتر و یا  به نوعی میزان باز و بسته شدن در و پنجره ها کمتر باشد و از پنجره های دوجداره استفاده شده باشد بهتر است و مجبور نخواهید بود که کولری با قدرت بالاتر بخرید.

وسایل گرمازا

بسیاری از دستگاه ها مانند رایانه و کامپیوتر ، لامپ ها و… هنگام کار کردن گرمای بسیار زیادی تولید می کنند بنابراین دمای محیط را بالا می برند و در نتیجه کولر باید مدت زمان بیشتری را صرف خنک نمودن محیط کند و باید قدرت بیشتری نی
ز داشته باشد.

 

قابلیت اینورتر

از دیگر نکات مهم در خرید کولر گازی توجه به میزان مصرف برق میباشد ، توجه داشته باشید که کولرگازی ای بخرید که دارای قابلیت اینورتر باشد تا مصرف برق کولر را به میزان 30 % کاهش دهند ، کمپرسور اینورتر سرعت خود را با دمای محیط تنظیم می کنند و میزان برق مصرفی را به واسطه تکنولوژِ خطی که از تسمه استفاده نمی کند را کاهش می دهد ؛ هم چنین حالت بدون لزرش و صدا بودن از قابلیتهای مهم و پرکاربرد کولرهای گازی مدرن است که با فعال نمودن آن کمپرسور مدت زمان لازمی را کار می کنند و خاموش می شوند و باز هم مصرف برق را کاهش می دهند.اینورتر به معنی معکوس کننده است و در کمپرسور کولرها به معنی سیستم با دور متغیر است ؛ در واقع وقتی که دمای محیط به دمای مورد نظر کاربر برسد ، کمپر سور کاملا خاموش نمی شود بلکه تنها دور آن کم می شود و میزان مصرف برق نیز بسیار کاهش می یابد ، و وقتی دوباره دمای محیط کم شد کمپرسور با سرعت بیشتری شروع به دور زدن می کند. عمل استارت زدن یا همان خاموش و روشن شدن ، که عامل اصلی مصرف برق است در این نوع سیستمها که به اینورتر مجهز هستند  صورت نمی گیرد و از مصرف برق بیش از اندازه نیز جلوگیری می شود.

تکنولوژي اينورتر امروزه بر روي اکثر دستگاه ها ي الکتريکي نصب مي شود اين تکنولوژي ميزان مصرف برق را به اندازه ي دو يا سه برابر کاهش مي دهد و ميزان سروصداي موتور را نيز کاهش مي دهد

تکنولوژی اینورتر چیست ؛ چرا همه جا حرف از اینورتر می زنند!

اینورتر به واسطه ی بهره بردن از برد الکتریکی ، به کمپرسور اضافه می شود ، بعضی از انواع کولرهای گازی ، به سبب داشتن چنین تکنولوژی به کولرهای اینورتر معروف هستند و بعضی دیگر که چنین قابلیتی ندارند به نام کولرهای عادی شناخته می شوند. تفاوت این دو نوع سیستم در این است ، کمپرسور معمولی با حداکثر ظرفیت و توان کار می کند و به ازای هر بار خاموش و روشن شدن مصرف بالایی دارد . اما در کمپرسور اینورتر  با توجه به دمای محیط ، دور کمپرسور نیز تغییر می کند و همچنین یک بار خاموش  و روشن می شود و تسمه نیز حذف شده در نتیجه صدای کمتری و مصرف انرژی کمتری نیز دارد.

اینورتر در واقعیت و به دور از تبلیغات در مقایسه با قیمت آن زیاد به صرفه نیست چون همین تکنولوژِی معمولا یک تا یک و نیم میلیون تومان هزینه خرید شما را افزایش می دهد و قطعا در تعداد بالا به صرفه نیست و درست است که صرفه جویی دارد اما یک راهنمایی دوستانه این است که در 5سال مصرف شاید برای شما هزینه صرفه جویی شده در مقایسه با کولر های کم مصرف معمولی غیر اینورتر است . پیشنهاد من این است که با توجه به وجود دو دسته کولر پر مصرف و کم مصرف شما از کولر های معمولی کم مصرف استفاده کنید

به زبان ساده تر ؛ سه دسته کولر وجود دارد اینورتر – کم مصرف و پر مصرف عادی به عنوان مثال پاناسونیک هم اینورتر دارد هم غیر اینورتر معمولی الجی هم همینطور جنرال هم جنرال گولد اینورتر دارد هم معمولی پر مصرف هم اجنرال کم مصرف دارد.

این هم راهنمایی ویژه:

اینورتر : پاناسونیک ، جنرال گولد و گری و بعضی از ال جی ها

کم مصرف : سامسونگ و توشیبا و هیتاچی و گری و پاناسونیک و اوجنرال در رده کم مصرف های بازار هستند و در اخر این لیست جنرال هم  می توانیم با کمی بی دقتی جنرال را اضافه کنیم.

کولر های پر مصرف= میتسوبیشی و تراست و وستینگ هاوس و کریر و فیلکو و سانیو و بوش و فریجیدر

تکنولوژي اينورتر امروزه بر روي اکثر دستگاه ها ي الکتريکي نصب مي شود اين تکنولوژي ميزان مصرف برق را به اندازه ي دو يا سه برابر کاهش مي دهد و ميزان سروصداي موتور را نيز کاهش مي دهدEER « بهره وری انرژی الکتریکی »

نسبت ظرفیت سرمایشی دستگاه به توان مصرفی واقعی ورودی دستگاه را بیان می کند و نسبت بازده انرژی نامیده می شود . این معیار بیان می کند که این کولر ، چه مقدار انرژی الکتریکی را به سرما  تبدیل می کند ، همانطور که از نامش پیداست ، « بهره وری انرژی الکتریکی »هرچه این معیار بالاترباشد ، بازدهی و قدرت خنک کنندگی دستگاه نیزبیشتر می باشد. در مدلهای اسپلیت اگر این عدد از 3.2 بیشتر باشد به معنی این است که دستگاه در رده ی انرژی ++A قرار میگیرد و اگر نزدیک به 6 و 7 باشد a می شود و  12 بالا در رده ی انرژی B  قرار می گیرد.

کولر گازی نسبت بهره وري انرژي الکتريکي

ترموستات قابل‌برنامه‌ریزی

ترموستات قابل برنامه ریزی از دیگر موارد مهم در خرید کولر گازی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد ؛ این قابلیت به شما این امکان را می دهد که دمای محیط را بسته به میزان دلخواه خود تنظیم کنید و یا در بازه های زمانی مشخص کولر را بطورخودکا
خاموش و روشن کنید، تا از هدر رفتن انرژی و صرف برق جلوگیری شود.

فیلترها و جذب میکروبها ی باکتریها

فیلتر« drier» فیلترهایی که در کولرها به کار رفته اند به منظور جذب گرد و غبار و و رطوبت  مورد استفاده قرار می گیرد ؛ محل این فیلترها در کولرها ی گازی بعد ازخروجی کندانسور می باشد ؛ در کولرهای گازی که مصرف خانگی دارند باید هر 3ماه فیلترها را شسته شده و گرد و غبار آنها پاک شود و توجه کنید که این فیلترها را با آب خالی بشویید و بعد از خشک شدن کامل در مکان تعبیه شده در کولر قرار دهید.

فیلترهای پلاسما و زئولایت ، نباید هرگز با آب شسته شوند زیرا خراب شده و خاصیتشان از بین می رود ، حتما این فیلترها را با سشوار گردگیری کنید.

در مورد فروشگاه ها و اداره ها باید فصلی یک بار نسبت به شستن فیلترها اقدام کنید. در صورت بی توجهی و نشستن فیلترها گرد وغبار روی فیلتر هنگام ترکیب با رطوبت به لجن تبدیل شده و علاوه بر بوی بدی که هنگام روشن نمودن کولر در هوا پخش می کند ، مصرف برق  را نیز بالا می برد و بازدهی را پایین می آورد و قدرت پرتاب و وزش باد نیز کم می شود و ادامه ی این وضعیت شما را مجبور خواهد کرد به زودی سرویس کاری کاملی را انجام دهید.

برچسب انرژی

برچسب انرژي الکتريکي

بله کاملا درست است که مصرف برق کولرهای گازی از کولرهای آبی بیشتر می باشد و چیزی حدود 4 برابر مصرف برق کولرهای آبی است ؛ ولی می توان کولرهای گازی با مصرف برق پایین خریداری کرد و با توجه به برچسب مصرف انرژی تشخیص داد که کدام یک پایین نترین مصرف انرژی و پربازده ترین است.
برچسب انرژی که بر روی محصولات مصرفی چسبانده می شود ، میزان مصرف انرژی در آن وسیله را نشان می دهد.برچسب انرژی بازه ای بین A تا G  را شامل می شود که به ترتیب کم مصرف ترین تا پر مصرف ترین را نشان می دهند.عدد A کمترین مصرف انرژی را دارد. در کشور ایران هفت دسته برچسب انرژی وجود دارد « A تا G» از کم مصرف تا پر مصرف ؛ در این هفت دسته رده ی انرژی A و B مناسبترین هستند و هم مصرف پایینی دارند و هم بازدهی خوبی دارند.دسته های انرژی A   و A+  پایین ترین میزان مصرف انرژی را دارند و امکان دارد که قیمت بالایی نیز داشته باشند. در بین انواع کولرهای گازی میتوان کولرهای مجهز به اینورتر را خریداری کرد که کم مصرف ترین کولرهای گازی موجود در بازار هستند.

طراحی

طراحی پنل ، موضوعی است که برای اکثر افراد حائز اهمیت است ، خب طبیعی است که وسیله ای که در منرل استفاده شود و جلوی دید باشد ، طراحی آن و شکل وشمایل آن اهمیت دارد ، انسان ها عاشق زیبایی هستند و این امری طبیعی است که سازندگان بیشتر از مصرف کنندگان زیبایی را دوست دارند ، بنابراین پنلهای زیبایی وجود دارند که قضای خانه تان را تغییر م یدهند ، البته هر چه پنل زیباتر و طراحی آن شیک و پیک تر باشد ، قیمت آن نیز بالا می رود.  انتخاب پنل و رنگ و طراحی آن کاملاً به سلیقه ی خودتان بستگی دارد و این مهم را به عهده ی خودتان خواهیم گذاشت ، اما یادآوری کردیم که آن را هم نادیده نگیرید.

شارژدهی  گاز کولر

کولرهای گازی با توجه به نوع آنها زمان مناسب برای شارژ گاز آنها نیز فرق می کند؛ کولرهای پنجره ای و پرتابل نیازی به شارژ گاز ندارند زیرا اماکن خروج گاز در این نوع کولرها وجود ندارد و  تا زمانی که دستگاه ، خنک کنندگی خوبی داشته باشدنیازی به شارژ مجدد گاز ندارند ؛

کمپرسور می تواند برای هر گازی تولید شود ؛ اما وقتی کارخانه ی سازنده کمپر سوری را برای یک گاز خاص تولید کرد دیگر نمی توان از این کمپرسور همراه با گازهای دیگر استفاده کرد.

اما اسپلیت ها به دلیل خروج تدریجی گاز در قسمت اتصال لوله به دستگاه ، نیازمند سرویسکاری سالانه و شارژ گاز کولر میباشند.توجه داشته باشید که این سرویسکاریها بسیار لازم  و ضروری بوده و در صورت عدم توجه به این مسایل با مشکلاتی چون مصرف بالای برق و بازدهی کم و پرتاب کم باد و در نهایت آسیب جدی دستگاه در دراز مدت میشوید.البته این نکته را هم باید اضافه کنیم که در صورتی که نشتی های ریز در لوله و اتصالات نداشته باشید نیاز به گاز کردن دستگاه حتی تا 3سال یا بیشتر هم نیست.

گاز فریون 22؛ این گاز خنک کننده برای لایه ی ازون بسیار مخرب است  و بعد از کلی ضرر رساندن به لایه ی ازون ، سال گذشته از چرخه ی تولید خارج شد . گاز فریون 410 ؛ هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد و راندمان بالایی دارد . گاز فریون407 ؛ جایگزین خوبی گاز فریون 22 است و دوستدار محیط زیست نیز می باشد.

قابلیتهای دیگر

کنترل از راه دور ؛ بعضی مدلهایی که مجهز به قابلیت کنترل از راه دور هستند به کاربران امکان تنظیم راحت و سریع را می دهند.
عملکرد بی‌صدا ؛ کولرهایی که قابلیت عملکرد بی صدا را دارند بسیر مناسب و ایده آل خواهند بود.
دسترسی راحت به فیلتر ؛ فیلترهایی که در داخل کولرها تعبیه شده اند بعد از مدتی استفاده از کولر و روشن نمودن کثیف می شوند و نمی توانند به خوبی عمل تصفیه را انجام دهند ، بنابراین لازم است که که تعویض یا شسته شوند؛ لذا لازم است که کولر انتخاب شما قابلیت تعویض راحت و سریع فیلتر را داشته باشد.

 چند راهکار ساده برای افزایش راندمان کولرهای گازی

کندانسور خارجی کولرهای گازی اسپلیت را در سایه قرار دهید.,کندانسیون خارجی را تا حد امکان در مکانهای بادگیر نصب کنید.,شارژ گاز کولر را تامین کنید.,دمای اتاق را بین 22 تا 28 در جه ی سانتیگراد تنظیم نمایید.,از لامپ کم مصرف استفاده نمایید.,کندانسور را مرتبا تمیز کنید.,برای جلوگیری از گرم شدن اتاقهای آفتابگیر از پرده های نازک استفاده کنید.

« حتما بخوانید  آشنایی با قطعات کولر گازی و آموزش اجزا و نحوه بکارگیری

 

کمپرسور و انوع آن

کمپر سور« Compressor » یا به عبارتی دیگر متراکم کننده ، از اجزای اصلی یک سیستم تهویه ی مطبوع و یک کولر گازی به شمار می رود که کار آن فشردن گاز است ؛ این وسیله گاز را با ایجاد مکش  به سمت کندانسور هدایت میکند ودر واقع با ایجاد اختلاف فشار مناسب ، جریان را از بخشی به بخشی دیگر منتقل می کند و بیشترین مصرف انرژی در کولر های گازی متعلق به کمپر سور است ؛ در ادامه انواع کمپرسور ها را با هم مرور می کنیم.متداولترین کمپرسورهایی که در تهیه ی کولر گازی از آنها استفاده می شود به شرح زیر هستند.

کمپرسور پیستونی

این کمپرسور در داخل سیلندر خود یک پیستون دارد که از آن جهت فشرده کردن کولر استفاده می شود. کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی از قدیمی ترین و ابتدایی ترین کمپرسورها است ، در قالبهای یک طرفه و دو طرفه تولید شده اند؛این سیستم سروصدای نسبتا زیادی دارد. این کمپرسور ها قدرت خیلی بالایی هم دارند و برای مناطق خیلی گرم مناسب هستند.

کمپسور روتاری

این نوع کمپرسورها صدای کمتری تولید می کنند و مصرف پایینتری نیز داردند. این نوع کمپرسورها برای مکانهایی که حجم فشار و هوا بالا باشد مناسب هستند. کمپرسور روتاری یا کمپرسور دوار ، بازده بالایی دارند ، مکان کمتری را اشغال می کنند، مصرف پایینتری نیز دارند.

قدرت این کمپرسورها بین 7000 تا 36000 BTU است .

کمپرسور اسکرول و موشکی

این سیستم دارای ظرفیت 24000 تا 96000 BTUاست.

کمپرسور اسکرول که به مارپیچی نیز شهرت دارد ؛ در این سیستم فشرده شدن گاز از حرکت مخالف دو مارپیچ ناشی می شود؛یکی از مارپیچ ها ثابت و آن یکی متحرک است و باعث فشرده شدن گاز می شود ؛ مارپیچ متحرک برخلاف عقربه های ساعت می چرخد و هوا به داخل فرستاده می شود. صدای کم و مصرف پایین و قدرت بالا از ویژگیهای اساسی ومهم این دستگاه می باشد. اسکرال دارای فرایند بدون لرزش و بی سرو صدایی می باشند.

اجزای کمپرسور

کویل؛کویل ها در واقع لوله های مسی مارپیچی در کندانسور ها هستند.

کمپرسور به چند بخش قابل تقسیم است ؛ شیر انبساط ، کویل گرم و سرد، فن ، واحد کنترل بخش سرمایشی این سیستم شامل انبساط و کویل سرد است که در نزدیکی کنترل کننده ی هوا قرار گرفته اند ؛ کنترل کننده ی هوا ، هوای محیط را به داخل کویل ها انتقال میدهد و سپس از طریق کانال منتشر می شود.بخش گرمایشی این سیستم در مکانی خارج از ساختمان قرار می گیرد و از یک سیم پیچ طویل تشکیل شده است.کار فن نیز دمیدن هوا است ؛ این سیستم به دلیل کم سر و صدا بودن و هزینه ی کم کاربردهای زیادی دارد.

معایب کولر گازی و رفع آنها

کار نکردن کندانسور

هرگاه کندانسور کولر از کار افتاد ، ابتدا قطع و وصل بودن برق را بررسی کنید و از اتصال کولر به برق اطمینان خاصل کنید ، در صورت برقراری اتصال برق به دستگاه ، فیوز و اتصال مدارها را بررسی کنید و اگر مشکل از آنجا نبود احتمالا ترموستات نادرست نصب شده باشد ، در این حالت می توانید ترموستات را 5 در جه کم کنید و اگر ترموستات ضربه نزد یعنی اینکه کمپرسور و یا موتور کولر شما دچار مشکل شده است و باید با تعمیر کار تماس حاصل کنید تا برا ی رفع مشکل کولر شما اقدام کند.

تولید نکردن هوای خنک

اگر احساس می کنید که کولر شما دمای محیط را به اندازه ی دلخواه کاهش نمی دهد ؛ درجه ترمستات را کم کنید و در صورت برطرف نشدن مشکل نرسیدن دمای محیط به دمای مورد نظر ، فیلتر های کولر را گردگیر یکنید و یا نهایتا اواپراتور را تمیز کنید ؛
چون کثیف بودن فیلتر و اواپراتور قدر پرتاب باد کولر را کاهش می دهد . و اتمام
یا کم بودن گاز هم باعث این نکته می شود .

خاموش و روشن شدن کولر

خاموش و روشن شدن کولر زمانی اتفاق می افتد که کندانسور کثیف شده و مسدود شده باشد و یا اواپراتور کثیف باشد ف در این موارد میتوانید با تمیز کردن کندانسور و اواپراتور مشکل ایجاد شده را رفع نمایید.,

سوختن کمپرسور کولر گازی

در صورت معیوب بودن فن سیستم ، کثیف بودن کندانسور ، نامرغوب بودن سیم های لاکی موتور ؛ امکان دارد که با بالا رفتن دمای کمپرسور ، این دمای بالا تا مدتی باقی بماند و طول عمر سیم های لاکی را کاهش دهد.از دلایل عمده ای که باعث سوختن کمپر سور کولر گازی می شود اتصال و قطع شدن سیم های موتور است که در نتیجه ی از بین رفتن عایق های موتور کمپرسور ایجاد می شود . سه فیش از کمپرسور خارج شده اند که با سه حرف CSM مشخص شده اند ، اگر ارتباط C و M قطع شده باشد یعنی سیم پیچ اصلی سوخته شده است و چنانچه ارتباط بین C و S قطع شده باشد یعنی سیم پیچ استارت سوخته است.در نظر داشته باشید که سوختن موتور کولر گازی باعث خراب شدن و تجزیه شدن روغن کمپرسور می شود.

و در اخر اگر متور کمپرسور کار نکرد  یا سرما نداشت  لطفا قبل از سوختن و خراب شدن کمپرسور کولر ان را خاموش کنید و نصاب خیلی  وارد  را خبر کنید . برای مقایسه برند های کولر گازی و اطلاعات بیشتر ، لطفا از بخش کولر گازی ها دیدن کنید .

 

مواردی که باید خریداران کولرهای گازی قبل از خرید بدانند

به موارد زیر قبل از خرید توجه داشته باشید به شما کمک خواهد کرد که بهترین انتخاب را داشته باشید.

انتخاب مدل:
ابتدا قبل از خرید یک دستگاه تهویه مطبوع می بایست توجه داشت که چه دستگاهی و چه مدلی مناسب جهت نصب در مکان مورد نظرمی باشد بدان معنا که هر نوع از کولرهای گازی را نمی توان در منزل یا محل کار خود نصب کنید و بایستی با کارشناس مربوطه مشورت کرده و از او بخواهید که در انتخاب مدل کمکتان کند. بهتر است زیبا تر و هماهنگ با دکوراسیون شما باشد و قیمت مناسبتر داشته باشد و بیشترین فروش را دارا باشد .

تعیین ظرفیت:
این مبحث خیلی مهم بوده چون رضایت مشتری بستگی به آن دارد.
به طور کلی برای انتخاب ظرفیت مناسب برای یک محل باید به متراژبر حسب متر مربع و ارتفاع موجود ، وسایل گرمایی( منظور هر وسیله ای که گرما تولید می کند مانند یک کامپیوتر یا اجاق گاز، تعداد پنجره ها ، کاربری مکان که خیلی مهم است مثلا” منزل مسکونی با تجاری خیلی با هم تفاوت دارند ، رطوبت هوا ، و موارد دیگرکه توسط کارشناستان بررسی خواهد شد. برای مثال یک کولرگازی اسپلیت دیواری با ظرفیت ۱۲۰۰۰ بی تی یو به طور معمول برای یک اتاق ۲۰متری تا ٣٠متری حداکثر مناسب می باشد.

سازنده دستگاه:
عمدتا” سازندگان دستگاههای تهویه مطبوع درجه یک ، امریکایی یا ژاپنی هستند و دیگر سازندگان آن خیلی به کیفیت توجه نکرده و بیشتر به دنبال قیمت ارزانتر و ظاهری زیبا ترند مانند شرکتهای چینی یا کره ای و از این نظیر. پس به یاد داشته باشید ابتدا دنبال یک مارک یا شرکت امریکایی یا ژاپنی باشید حال اینکه آن شرکت محصولات خود را در هر جایی از دنیا تولید کرده باشد که مکان تولید زیاد مهم نیست مهم آنست که دارای تکنولوژی بالا وکیفیت مرغوبی داشته باشد. به طور مثال به شرکتهای زیر می توان اشاره کرد: (هیتاچی ـ کری یرـ جنرال ـ توشیبا ـ اجنرال ـ میتسوبیشی و غیره…)

قیمت مناسب:
همیشه به یاد داشته باشید که بعد از کیفیت ، قیمت قرار دارد.

خدمات پس از فروش:

یک شرکتی که بهترین خدمات را می تواند بدهد قطعا” پیشرفت خواهد کرد و در نتیجه مشتریان خود را راضی نگه خواهد داشت.. پس به این مورد هم توجه داشته باشید. و بدانید که همیشه کیفیت و قیمت مهم نیست. پس با پرداخت هزینه ای نا چیز هم کالای خود را رایگان نصب کنید. و هم ان را به مدت یک سال گارانتی کنید. که در این زمنه می توانید با پشتیبانی فروش هماهنگ کنید.

دقت کنید که تمامی مشخصات کولر ها در زمان نصب صحیح است و ممکن است طی چند سال شرکت سازنده مشخصات کالا های خود را عوض کند.

راهنمای خرید کولر گازی ؛ نکاتی برای راهنمایی استفاده صحیح و خرید کولر گازی

امروزه با گرم شدن کره زمین و البته گرم تر شدن فصل تابستان حتی در مناطقی که زمستان های برفی دارند، وجود کولر در خانه ها ضروری به نظر می رسد. از میان دو نوع کولر پرکاربرد در ایران، کولر گازی در بین تاسیسات برودتی از جایگاه خاصی برخوردار است. زیرا به سرعت از گرمای محیط می کاهد. تاسیسات برودتی سهمی حدود 26 درصد از کل مصرف برق بخش خانگی را به خود اختصاص می دهند. این سهم در شرایط آب و هوایی متفاوت و با توجه به نوع وسیله مورد استفاده می تواند متغیر باشد. نحوه کارکرد کولر ها با توجه به آبی و گازی بودن متفاوت است.
گروهی به غلط گمان می کنند که کولرگازی گران تر از انواع آبی است اما واقعاً این طور نیست.
اگر شما یک کولر مثلا شش هزار آبی بخرید، تقریباً همان پولی را پرداخته اید که دیگران برای خرید کولرگازی پنجره ای پرداخته اند، پس بدون پیش داوری به بازار بروید.
برای خرید یک کولر گازی مناسب، باید به نکات مختلفی توجه کرد. برخی از آنها را می توانید در ادامه بخوانید و برخی دیگر را حتماً فروشنده به شما خواهد گفت. تنها می ماند حساسیت شما نسبت به نکات مهم که مسئله ای شخصی است و اگر کسی به توصیه ها توجه نکند، مقصرخود اوست.

 

نکات مهم

به بازار بروید. همچنین پیش از آنکه یک مارک خاص را انتخاب کنید و یا بدون هیچ انتخابی به بازار بروید. در مورد ویژگی ها و مشخصات فنی انواع کولر گازی اطلاعاتی کسب کنید. اگر بدون آگاهی کافی راهی بازار شوید، تنها سر در گمی برایتان حاصل می شود، پس اولین کاری که باید کرد. کسب اطلاعات است.
توجه داشته باشید که همیشه انتخاب یک مارک مشهور همه چیز نیست. همچنین پرداخت پول زیاد هم ملاک نیست، مهم این است که کولر گازی خوبی بخرید.
درانتخاب نوع وقدرت یک کولر گازی ابعاد اتاق شما بسیار مهم است .گاهی شما برای یک اتاق کوچک کولر گازی با قدرت بالایی خریداری می کنید و بعد مجبور هستید که همیشه آن رادر حالت کم قرار دهید ویا از شدت سرمایش اذیت شوید .
توجه داشته باشید که کولر گازی های دیواری یک دستگاه خارجی هم دارند. پس به هنگام خرید این نوع کولر گازی ها به جایی که دستگاه خارجی باید قرار گیرد و نحوه ارتباط ان با دستگاه داخلی هم توجه کنید.

فاکتور های اولیه

فاکتور های کلی برای خرید کولر گازی و استفاده بهینه از آن، شامل نکات زیر است :

متراژ محل مورد نظر
تعداد پنجره ها
ساعات استفاده از کولر گازی
تعداد افراد ساکن در محیط اطراف کولر گازی
کاربری مکان

 

انواع کولر گازی

کولر گازی موجود در بازار ایران معمولا در پنج مدل زیر هستند :

کولر گازی اسپلیت تک پنل
کولر گازی اسپلیت چند پنل ( مولتی اسپلیت )
کولر گازی اسپلیت کنجی
کولر گازی پرتابل
کولر گازی پنجره ای
کولر گازی ایستاده
کولر گازی اسپلیت کنسولی، سقفی زمینی
کولر گازی اسپلیت سقفی کانالی( Ceiling Concealed Duct )
کولر گازی اسپلیت کانالی ( Ducted Split )
سیستم های پیشرفته ( VRF , MDV , DVM)

 

توان گرمایش وسرمایش هر نوع کمپرسور کولر گازی

اطلاعاتی که باید درباره یک کولر گازی داشته باشید عبارتند از:

سیلندر پیستونی مخصوص هوای معتدل
سیلندر پیستونی ( تروپیکال ) مخصوص هوای استوائی
روتاری مخصوص هوای معتدل
روتاری ( تروپیکال ) مخصوص هوای استوائی

پیشنهاد ما برای شهر مشهد روتاری مخصوص هوای معتدل است . بخاطر اینکه هوای مشهد در اوج گرما در تابستان از 45بیشتر تجاوز نمی کند و مصرف برق کمپرسور کولرگازی مخصوص هوای معتدل کمتر از تروپیکال می باشد. کمپرسور های تروپیکال تا دمای 67 به خوبی کار می کنند و برای شهر های جنوبی کشورمان مانند : اهواز – بندر عباس و ….. مورد نیاز می باشد . کمپرسور های پیستونی کولر گازی به علت مصرف برق فوق العاده بالا به نسبت روتاری پیشنهاد نمی گردد , ولی مقاومت و قدرت در برابر گرما یکی از مزایای مهم کمپرسور پیستونی می باشد .

 

برق مصرفی بر حسب آمپر و توان مصرفی کل برحسب وات

میزان صدای کولر گازی در هنگام کار و….
حتما سایت رسمی و یا جنرال کاتالوگ اصلی دستگاه را به دقت مطالعه کنید ، زیرا اطلاعات واقعی کولر گازی را به شماارائه می کند .

بی تی یو BTU چیست؟

British Thermal Unit : واحد اندازه گیری انرژی گرمایی در تاسیسات برودتی و حرارتی می باشد. در تعریف هر BTU میزان گرمایی است که دمای یک پوند آب را در فشار یک اتمسفر یک درجه از 60 درحه فارنهایت به 61 درجه فارنهایت برساند.
موتور برخی کولر های گازی برای مناطق جغرافیایی ساخته شده اند .مثلا برخی از آنها ویزه مناطق گرم ومرطوب هستند که قیمت بالا تری دارند، مانند کولر های گازی با کمپرسور پیستونی تروپیکال. اگر شما در جایی مثل مشهد زندگی می کنید نیازی به این گونه کولر ها ندارید .پس قبل از خرید، نوع استفاده را تعیین کنید تا دچار ضرر نشوید.

 

حالا نوبت خرید کولر گازی است.

کوتاه ترین، بهترین و معمول ترین روش خرید کولر گازی پس از مشاوره و جمع آوری اطلاعات و تصمیم گیری نهایی به صورت تلفنی است. فقط کافی است اطلاعات لازم، شامل متراژ محل، تعداد پنجره، ساعات استفاده از کولر گازی و تعداد نفرات ساکن در محیط و … را به کار شناسان فروش اعلام کنید. بقیه کارها به صورت خودکار انجام می گیرد.
چه به بازار بروید و چه تلفنی کولر گازی مورد نظر را تهیه کنید، حتما باید به یک سری از نکات توجه داشته باشید، بدانید که امضا کردن فرم تحویل کولر گازی پس از نصب، یعنی تایید صحت نصب وسلامت کولر گازی پس هر کاری لازم است تا پیش از امضای برگه انجام دهید.
متاسفانه در ایران داشتن ضمانت نامه برای کالا اجباری نیست و فقط مزیت یک کالا محسوب می شود. این مسئله باعث می شود گاهی مندرجات بعضی از ضمانت نامه ها آن قدر دو پهلو وگنگ باشد که مصرف کننده به کمترین حقوق خود برسد، پس اطلاع از مندرجات ضمانت نامه شرکت ها زیاد در ایران کارایی ندارد.
قیمت کولر گازی های گازی اعلام شده از سوی شرکت های داخلی یا خا رجی، به قیمت درب کارخانه، عمده فروش ومصرف کننده تقسیم می شود، همچنین در فصول مختلف سال قیمت ها تغییر می کنند .بهترین کار پرسیدن دقیق قیمت کولر گازی است.
مواظب هزینه های پنهان بعد از خرید کولرگازی باشید. نصب اکثر کولر گازی ها رایگان است ولی هزینه هایی مانند- لوله و … برعهده خریدار است .
داشتن دفترچه راهنمایی فارسی و یا CD راهنمای استفاده از کولر گازی و یا خدمات دوره ای رایگان، می تواند مزیتی برای انتخاب مارک مورد نظر باشد.
کنترل از راه دور و پانل کولر گازی (در کولر های اسپلیت) توسط برخی از شرکت ها ضمانت نمی شود و یا ضمانت کمپرسور کولر گازی در مدت گارانتی، با قید شرط و اما و اگر است.
استفاده از مواد ضدزنگ در کولر گازی های اسپلیت باعث طولانی شدن عمر دستگاه وشبکه کندانسوز و تبادل سریع گرما وسرما می شود ودر کاهش مصرف برق و راندمان نهایی تاثیر متقابل دارد.
در بعضی از کولرهای گازی اسپلیت علاوه بر سرمایش ، گرمایش زا نیز هستند، و از شیربرقی یا المنت استفاده شده که شیربرقی عملکرد و مصرف برق کمتری نیز دارند.

شروع ضمانت نامه های کولر گازی اغلب شرکت ها دارای سه گزینه است:

از تاریخ صدور فاکتور
از تاریخ نصب کولر گازی
از تاریخ تولید کولر گازی

گروه آب و هوایی کشور ایران عبارتند از:

برای شهرهای معتدل و مرطوب
برای شهرهای گرم و خشک
برای شهرهای گرم و مرطوب

برای هر کدام از گروه های آب و هوایی سه حالت وجود دارد که عبارتند از:

1. دسته اول : (معتدل و مرطوب)

اماکن مسکونی: برای هر متر مربع 400 تا 500 بی تی یو
اماکن اداری: برای هر متر مربع 500 تا 700 بی تی یو
اماکن تجاری: برای هر متر مربع 700 تا 1000 بی تی یو

2. دسته دوم : (گرم و خشک)

اماکن مسکونی: برای هر متر مربع 500 تا 600 بی تی یو
اماکن اداری: برای هر متر مربع 600 تا 800 بی تی یو
اماکن تجاری: برای هر متر مربع 800 تا 1000 بی تی یو

3. دسته سوم : (گرم و مرطوب)

اماکن مسکونی: برای هر متر مربع 600 تا 800 بی تی یو
اماکن اداری: برای هر متر مربع 800 تا 1000 بی تی یو
اماکن تجاری: برای هر متر مربع 1000 تا 1200 بی تی یو

مقدار بی تی یو به عوامل آب وهوایی و رعایت استاندارد های مبحث 19 ملی ساختمان نیز مربوط می باشد.
عواملی نظیر:

عایق بندی پنجره ها که ممکن است یک جداره و یا دو جداره باشند.
عایق بندی سقف و دیوار
ساختمان رو به آفتاب باشد و یا بالعکس کمتر در معرض تابش نور خورشید باشد و عوامل دیگرکه ممکن است درساختمان نقش قابل توجهی ایفا کند.

توصیه هایی برای استفاده صحیح کولر گازی

بزرگترین عامل گرم شدن اتاقها معمولاً آفتاب است. این گرما به سرعت از راه شیشه و پنجره ها و به آهستگی از طریق دیوارهای خارجی و سقف به اتاق تحمیل می شود. با استفاده از موارد ذیل می توان مقدار گرمایش تحمیلی را کاهش داد.

استفاده از پرده یا کرکره داخلی
استفاده از سایبان
استفاده از شیشه های رفلکس
عایق کاری سقف و دیوارهای خارجی اطراف محل نصب کولر گازی

دومین منبع بزرگ بار گرمایی اتاقها معمولاً وسایل الکتریکی از قبیل رایانه ها، مانیتورها، دستگاههای کپی ، چراغهای روشنایی و… می باشند که این نوع بار در ادارات محسوس است. یک راه کاهش از این بار، خاموش کردن آنها در مواقع بیکاری است. راه دیگر این است که برای روشنایی به جای لامپهای شیشه ای از لامپهای فلورسنت که اتلاف گرمای کمتری دارند استفاده شود.
بار سرمایی هوای نفوذی ممکن است بسیار زیاد باشد. باز بودن پنجره باعث می گردد که بخش عمده ای از توان کولر گازی صرف خنک کردن بیهوده هوای گرم ورودی شود که این سبب افزایش مدت کار کمپرسور و فرسودگی زود هنگام آن گردد. ضمن اینکه اتاق هم به نحو مطلوب خنک نمی شود.

 

پاسخ گویی میزان مصرف انرژی و مساحت مناسب برای گرمایش و سرمایش کولر گازی

پاسخ گویی میزان مصرف انرژی و مساحت مناسب برای گرمایش و سرمایش کولر گازی اسپلیت سرد و گرم (به صورت تقریبی) . در جدول زیر مساحت مناسب پاسخ گویی برای هــر کـولــر و میزان مصرف برق(به صورت تقریبی) درج شده .

اندازهآمـپرمتـراژ منـاسب
70003-510 متر
90004-612 متر
100005-716 متر
120006-818 متر
130007-921 متر
150008-1025 متر
180009.5-11.530 متر
2000011-1335 متر
2400012.5-14.540 متر
2700013-1545 متر
3000014.5-1652 متر
3200017-1959 متر
3600020-2365 متر

 

ارقام بالا به صورت تقریبی بوده و فقط جهت راهنمایی شما نوشته شده است
1 نظر
  1. سامیار می گوید

    بسیار زیبا و کامل بود
    ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .