مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

پورت HDMI چیست و انواع کانکتور مدل های متنوع

0 111
زمان مطالعه : 9 دقیقه

پورت HDMI چیست ؟ برای اولین بار در سال 2002 پورت HDMI معرفی گردید ، این پورت قابلیت انتقال دیجیتال صوت و تصویر را به صورت همزمان دارد. این پورت صدا و تصویر را با بالاترین کیفیت انتقال خواهد داد و قابلیت همخوانی با دستگاههای متفاوت را دارد. HDMI مخفف High Definition Multimedia Interface است و به معنای رابط چند رسانه ای با کیفیت بسیار بالا می باشد. که به مادربورد وصل می شود اگر دستگاه فرستنده و گیرنده اطلاعات را به صورت غیر فشرده ارسال و دریافت نمایند ، این پورت حداکثر کارایی را خواهد داشت و تصاویر را با کیفیت بالا به نمایش درخواهد آورد.
پورت HDMI چیست و انواع کانکتور مدل های متنوع

پورت HDMI چیست ؟ لزوم استفاده از HDMI

با ورود پورت HDMI به دنیای دیجیتال کابل هایی از قبیل S-Video و DVI منسوخ شده اند. کیفیت ارائه صوت و تصویری که توسط این پورت انتقال داده خواهد شد، با کیفیتی که توسط اتصال 3 کابل Component-video و 6 کابل انتقال صدای آنالوگ انتقال می دهد، برابر است. با بهره گیری از این پورت می توان سینما خانگی با حفظ کیفیت عالی دست و پا کرد. قابلیت اتصال پخش کننده های Blue ray و HD-DVD و سایر پخش کننده ها توسط این کابل امکان پذیر خواهد بود.
لزوم-استفاده-از-HDMI

پورت HDMI چه می کند و از کجا آمده است؟

این کابل توسط شرکت های هیتاچی ، پاناسونیک ،توشیبا، سونی ، فلیپس و سیلیکون ایمیج تولید گردید و توسعه داده شد. اولین نسل این پورت با پسوند Type A شناخته شده است. پورت HDMI قابلیت پشتیبانی از سیگنال های صوتی LPCM، Dolby Digital، DTS، DVD-Audio، Super Audio CD، Dolby Digital Plus،  Dolby TrueHD، DTS-HD High Resolution Audio، DTS-HD Master Audio، MPCM، DSD و  DSTرا فراهم خواهد کرد. همچنین توسط این پورت می توان تمامی کیفیت های تصویر که در حال حاضر موجودند انتقال داد. این پورت با سایز کوچکتر و با نام mini HDMI برای دستگاه های جمع و جور و قابل حمل کاربرد دارد.

لزوم استفاده از HDMIپورت HDMI با بهره گیری از 19 پین و کابل HDMI با 19 سیم اطلاعات را با سرعت بالا انتقال خواهد داد. پهنای باند وسیع این پورت این امکان را فراهم می سازد اطلاعات صوتی و تصویری تنها از طریق یک پورت و یک کابل انتقال یابند، در حالی که در سایر کابل ها این عمل امکان پذیر نیست. در هنگام عمل انتقال صوت و تصویر توسط این کابا هیچ فرکانس آنالوگی به دیجیتال تبدیل خواهد شد و برعکس آن هم صورت نخواهد پذیرفت و همچنین لازم نیست فشرده سازی روی تصاویر و اصوات صورت پذیرد. تمامی این ویژگی ها سبب خواهد شد هیچ خللی در کیفیت انتقال صورت نپذیرد.

 

ویژگی های کلیدی HDMI 1.0

ویژگی های کلیدی HDMI 1.0به مرور و با معرفی اولین نسل از پورت HDMI این پورت توسعه داده شده است و با افزودن امکانات و ویژگی هایی بر کیفیت و قدرت انتقال اطلاعات در آن افزوده شده است. اولین پورت با نام HDMI 1.0 تولید و عرضه گردید. در این پورت نیز صدا و تصویر تنها از طریق یک کابل و یک پورت قابل انتقال بوده است و اطلاعات با نرخ 490 مگابایت در ثانیه قابل انتقال می باشند. همچنین در فرمت های مختلف تصویر ، 165 میلیون پیکسل در ثانیه قابل انتقال اند. صدا در این پورت تا 7 کانال مختلف انتقال داده خواهد شد و دقت آن برابر 24 بیت و 192 کیلو هرتز است.

ویژگی های کلیدی HDMI 1.1

ویژگی های کلیدی HDMI 1.1پورت HDMI 1.1 در سال 2004 معرفی گردید . این پورت با ویژگی های مشابه نسل قبلیش عرضه گردید ، تنها ویژگی که به نسل جدید اضافه شده بود ، پشتيباني از فناوری هاي محافظتي در فرمت DVD Audio است.

پورت HDMI چیست ؟ ویژگی های کلیدی HDMI 1.2

ویژگی های کلیدی HDMI 1.2یک سال پس از HDMI 1.1 ، نسخه HDMI 1.2 توسط تولیدکنندگان و توسعه دهندگان این پورت عرضه گردید. با وجود HDMI 1.1 امکان اتصال به کامپیوتر و پخش کننده های دیگر نیز فراهم گردید و وسایل صوتی و تصویری که از ولتاژ پایینی هم برخوردار بودند می توانستند از این پورت برای انتقال داده استفاده نمایند. در این نسخه قابلیت پشتیبانی از  دیسک های نوری Super Audio نیز فراهم گردید. سایر مشخصاتی قبلی هم همچنان در این نسخه نیز قابل استفاده و پشتیبانی هستند.

ویژگی های کلیدی HDMI 1.3

ویژگی های کلیدی HDMI 1.3سال 2006 نیز نخسه ای جدید از این پورت تحت عنوان HDMI 1.3 معرفی شد. در این نسخه جدید صوت و تصویر با پهنای باند 1.02 گیگابایت در ثانیه انتقال می یاند. با افزایش عمق رنگ قابل انتقال ، رنگ های دقیق با 30 ، 36 و 48 بیت قابل پخشند و عمق رنگی با کیفیت بالا ایجاد خواهد شد. امکان هماهنگی صوتی از قابلیت های جدیدی است که در HDMI 1.3 گنجانده شده است. از فرمت های جدیدی از صوت و تصویر در این پورت پشتیبانی گردید. Dolby True HD و DTS-HD در صوت و XVYCC نیز در رنگ از فرمت های جدید قابل پشتیبانی در این نسل از پورتها هستند.

پورت HDMI چیست و انواع کانکتور مدل های متنوعپورت HDMI چیست ؟ ویژگی های کلیدی HDMI 1.4

با معرفی HDMI 1.4 در سال 2009 معایبی که به نسل های قبلی وارد بود ، رفع گردید. امکاناتی جدید از قبیل قابلیت پخش تصاویر سه بعدی و قابلیت استفاده در شبکه، بر محبوبیت استفاده از این پورت افزود.

اتصال دهنده یا کانکتورهای HDMI

کانکتورهای HDMI در چها نوع مختلف تولید خواهند شد، موارد استفاده از این کانکتورها در نوع های مختلف برای نسل های تولید شده از این پورت است. نوع A  و Bاین پورت برای HDMI 1.0 کاربرد دارد و نوع C این کانکتور برای HDMI 1.3 مورد استفاده قرار می گیرد . کانکتور نوع D نیز جهت اتصال HDMI 1.4 تولید شده است.
پورت HDMI چیست و انواع کانکتور مدل های متنوع

کانکتور نوع A

این مدل دارای 19 پین است که هرکدام از پین ها برای انتقال سیگنال های مختلف کاربرد دارند. با استفاده از کانکتور نوع A و پهنای باند ارائه شده توسط آن فرمت های SDTV،  EDTV و HDTV قابل پشتیبانی هستند. DVI-D جزو پورت هایی است کا با این نوع همخوانی دارد و با توجه به سیگنالهای دریافتی از آنها به جای یکدیگر قابل استفاده هستند.

کانکتور نوع B

با افزایش پین های این نوع به میزان 29 پین ، پهنای باند کانکتور نوع  B دو برابر پهنای باند مدل قبلی است و وضوحیت تصویر فول اچ دی توسط آن قابل انتقال می باشد.

کانکتور نوع C

تغییر اندازه و کوچکتر شدن ابعاد این مدل به نسبت نوع A سبب نشده از پین های آن کاسته شود و همچنان از 19 پین برای انتقال اطلاعات بهره می برد. از کانکتور نوع C برای دستگاههایی استفاده می شود که قابلیت حمل دارند.

کانکتور نوع D

این کانکتور با اندازه ای کوچکتر نسبت به سایرین تولید شد. جهت استفاده از HDMI 1.4 از این نوع سود برده شده است. تمامی امکانات با بالاترین کیفیت در این نوع با 19 پین قابل پشتیبانی هستند.

 

« حتما بخوانید  حافظه RAM چیست و چه کاربردی دارد ؟

انواع رابطهای ویدئوی کدامند و کدامیک برای بهترین کیفیت تصویر مناسب است ؟

hdmi-اچ دی ام ای چیست؟ رابط چیست؟HDMI رابط پیشرفته ی HDMI یا High definition Multimedia Interface در سال 2002 توسط یک کنسرسیوم بزرگ که متشکل از شرکت های بزرگی مثل فیلیپس، هیتاچی، سونی، توشیبا و شرکت های دیگر بود به بازار عرضه شد. در مجموع HDMI به عنوان اولین رابط انتقال دهنده همزمان صدا و تصویر در دنیا شناخته می شود که قادر است اطلاعات را به صورت غیر فشرده (Uncompress) به وسایل صوتی و تصویری هماهنگ با این رابط انتقال دهد که این مسئله باعث حفظ کیفیت تصویر و صدا تا حد چشمگیری می شود.
توسعه دهندگان رابط HDMI انواع مختلفی از این رابط را به بازار عرضه کرده اند که هر یک از قابلیت و مزایای مختلفی نسبت به نسخه قبلی خود برخوردار است. اما تنها چیزی که در این میان همیشه حفظ شده قابلیت سازگاری با نسخه های قبلی (backward compatible) این رابط پیشرفته است که به عنوان یکی از مزایای آن شناخته میشود. به طور کلی 4 نسخه مختلف از رابط HDMI توسط توسعه دهنده گان این رابط به بازار عرضه شده اند که در ادامه به بررسی اجمالی آن می پردازم:

انواع رابط HDMI

نسخه 1: این رابط در ماه دسامبر سال 2002 به بازار عرضه شد که از مشخصات فنی زیر پشتیبانی می کند:

کابل تک برای انتقال صدا و تصویر با حداکثر انتقال اطلاعات 4/9Gbps یا 490 مگابایت در ثانیه
انتقال بیش از 165 میلیون پیکسل در ثانیه برای فرمت های تصویری
انتقال 8 کانال صدا با دقت 24 بیت و 192 کیلوهرتز

نسخه 1/1: این رابط که در ماه می سال 2004 به بازار عرضه شد از مشخصه فنی زیر پشتیبانی میکند:

قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی محافظتی در فرمت DVD Audio

نسخه 1/2: رابط HDMI نسخه 1/2 در ماه آگوست سال 2005 توسط شرکتهای توسعه دهنده این رابط ارایه شد که از مزایای بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود برخوردار بود. به ظور کلی مزایای این رابط را میتوان در 3 گروه اصلی تقسیم بندی کرد:

قابلیت پشتیبانی از دیسکهای نوری Super Audio
امکانات ارتباط به منابعی مانند کامپیوتر
پشتیبانی از منابع تصویری و صوتی با ولتاژ بالا

نسخه 1/3: رابط HDMI نسخه 1/3 آخرین نوع از این رابط پیشرفته است که در ماه می سال 2006 با بازار عرضه شد. این رابط که به عنوان پیشرفته ترین نسخه از رابط HDMI شناخته می شود خود شامل 3 زیر مجموعه 1/3 1/3a 1/3b است و دارای مزایای کلی زیر است:

کابل تک برای انتقال صدا و تصویر با حداکثر انتقال اطلاعات 10/2Gbps یا 1/02 گیگابایت در ثانیه
افزایش عمق رنگ.(پشتیبانی از دقت 30 36 48 بیت برای عمق رنگ)
پشتیبانی از قابلیت هماهنگی ( انطباق پذیری) صوتی.automatic audio syncing
پشتیبانی از فرمت Dolby TrueHD, DTS-HD برای اتصال به تقویت کننده های خارجی( منظور آمپریفایر هایی با پشتیبانی از رابط HDMI است)
پشتیبانی از فرمت استاندارد رنگ XVYCC
ارائه در نسخه کوچک یا mini برای اتصال به وسایلی مانند دوربینهای فیلمرداری

در کل باید عرض کنم که کابلهای HDMI قابلیت پشتیبانی از وضوح 480i,480p,720p,1080i,1080p را دارند.

انواع رابطهای ویدئوی کدامند و کدامیک برای بهترین کیفیت تصویر مناسب است ؟

تعداد و نوع ورودی های ویدئوئی که در تلویزیون وجود دارد مشخص می کند که شما می توانید چه دستگاهای دیگری را به تلویزیون خود اتصال دهید.بهترین نوع اتصال در حاضر رابط HDMI می باشد. انواع این ورودی ها به شرح زیر می باشند:

کامپوزیت: این نوع ورودی دارای پایین ترین کیفیت اما بالاترین رنج سازگاری است. هر دستگاهی که دارای ورودی ویدئو باشد، حتماً شامل ورودی کامپوزیت هم هست. دستگاه مورد نظر را می توانید با استفاده از یک سیم رابط 75 اهمی با جک RCA به تلویزیون متصل کنید.( Capable of SDTV at 480i )
S – ویدئو: این سیستم ورودی، کیفیت بالاتری را ایجاد می کند و اغلب دستگاهها بجز سیستم های VCR شامل این ورودی می باشند. برای اتصال دارای یک سیم مخصوص بخود می باشد و با استفاده از سوکت های مولتی پین قابلیت اتصال را پیدا می کند. ( SDTV at 480i and EDTV at 480p )
کامپوننت: این ورودی برای اتصال رسیورهای ماهواره ای، دستگاه DVD، و بلو ری (Blue Ray) کاربرد دارد که با یک سیم سه سر 75 اهمی به تلویزیون متصل می شود. ( Capable of SDTV at 480i, EDTV at 480p, HDTV at 720p, 1080i & 1080p )

VGA (آرایه گرافیک تصویر)

سیستم اتصال آنالوگ RGB که در ابتدا در ساخت کامپیوتر ها مورد مصرف قرار می گرفت.( Capable of SDTV at 480i, EDTV at 480p, HDTV at 720p, 1080i & 1080p )

DVI (آرایه تصویری دیجیتال)

یکی از پر کیفیت ترین انواع ورودی هاست. این سیستم اتصال دیجیتالی تصاویر می تواند تنها با کمک یک آدابپتور به سیستم هایی که دارای خروجی HDMI هستند متصل گردد. همچنین می توان از آن برای اتصال تلویزیون به کامپیوتر نیز کمک گرفت که به این منظور یک سیم مخصوص به انضمام سوکت مولتی پین مورد نیاز است. ( Capable of SDTV at 480i, EDTV at 480p, HDTV at 720p, 1080i & 1080p )

HDMI (آرایه کیفی مولتی مدیا)

می توان گفت این مشخصه همان سیستم DVI است با این تفاوت که صدای دیجیتال و لینک کنترل هم به آن اضافه شده و در شمار اصلی ترین مشخصه های تلویزیون های نسل جدید قرار می گیرد. برای اتصال Blue-Ray به تلویزیون نیز از همین مورد استفاده می شود. باید موقع خرید به این مطلب توجه کنید که تلویزیون منتخب شما دارای چند ورودی HDMI می باشد. سعی کنید حداقل 3 تا 4 ورودی HDMI داشته باشد تا بتوانید در آن واحد دستگاههای مختلفی را به آن متصل نمایید. ( Capable of SDTV at 480i, EDTV at 480p, HDTV at 720p, 1080i & 1080p )

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .